در حال بارگذاری
هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان یکی از کارهایی است که برای کنترل و همچنین یکپارچه سازی تجهیزات ساختمانی به کار می رود.برخی از افراد فکر می کنند که هوشمندسازی ساختمان به این معناست که از کلید های لمسی و یا لوازم کنترل از راه دور و همچنین اینترنت و موبایل استفاده کنیم. این ها همگی مواردی هستند که فقط در بخشی از هوشمند سازی ساختمان به کار می روند. با این حال در این مقاله ما قصد داریم هوشمند سازی ساختمان را بررسی کنیم و جزییات مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید تا در این خصوص نکاتی خدمت شما عزیزان مطرح سازیم.

هوشمندسازی ساختمان چیست؟

هوشمندسازی ساختمان که به آن bms گفته می شود به عنوان یک سیستم یکپارچه است که می توان از طریق آن سایر سیستم های الکتریکی ساختمان مانند سیستم روشنایی و البته دزدگیر و سیستم اعلام حریق و دوربین مداربسته و تهویه مطبوع و سیستم گرمایشی و سرمایشی را جهت افزایش قابلیت های ساختمان و از بین بردن تمامی خطاهای انسانی به صورت یکپارچه در می آورد. با انجام طراحی و البته پیاده سازی هوشمند سازی ساختمان، افراد کاربر می توانند حتی زمانی که در ساختمان نیستند سایر بخش های سیستم را نیز به صورت کامل بررسی کنند. در این خصوص می توانیم به بررسی تصاویر دوربین های مداربسته و بخش های مربوط به سیستم های گرمایشی و سرمایشی اشاره داشته باشیم که دمای محیط را می توانند به صورت هوشمند کاهش و یا افزایش دهند و همچنین وضعیت سیستم در حالت خودکار قرار خواهد گرفت.

بررسی روش های هوشمندسازی ساختمان

روش های هوشمند سازی ساختمان به طرق مختلف انجام می شود که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم داشت: 1. اولین مورد هوشمند سازی به روش plc است که هیچ نوع سیم کشی در این بخش انجام نمی شود و تمامی اطلاعات بر روی سیم های برق موجود منتقل خواهد شد. درخصوص دریافت هر گونه اطلاعات نیز ماژول هایی برای دریافت اطلاعات به دست آمده از بخش مرکز کنترل در بخش های مربوط به نقاط کنترلی نصب خواهد شد. ماژول هایی که نصب شده اند نیز نسبت به اطلاعاتی که از مرکز کنترل بدست می آیند واکنش نشان می دهند و در صورتی که نیاز باشد دستگاه مربوطه نیز روشن و یا خاموش خواهد شد. 2. در این بخش مرکز کنترل در سیستم هوشمند سازی تمامی سناریوهارا ذخیره خواهد کرد و از بخش ریموت کنترل نیز کدهای مربوطه به صورت کامل دریافت خواهد شد و به سمت ماژول مورد نظر ارسال می شوند. استاندارد مربوطه در این بخش از هوشمند سازی به صورت X10 است. 3. هوشمند سازی به روش BUS نیز از دیگر روش های هوشمند سازی است. که در این روش از سیم های انتقال دهنده برای انتقال اطلاعات استفاده می شود. البته اطلاعات از طریق سنسورها به مرکز کنترل ارسال خواهند شد و سپس بعد از تحلیل اطلاعات از طریق مرکز کنترل نیز فرمان هایی را به طرف بخش های عملگرها ارسال می کنند. در نهایت تمامی بخش های مربوط به عملگرها شروع به قطع و یا وصل برق خواهند نمود. 4. در خصوص هوشمند سازی به روش KNX که جز روش های پرکاربرد در هوشمند سازی است می توانیم کاربردهای بسیار زیادی را نیز در این خصوص برای هوشمند سازی ساختمان در نظر بگیریم. در صورتی که به این روش هوشمند سازی ساختمان را انجام دهید، این امکان نیز برای شما فراهم می شود تا تحت یک نرم افزار واحد برنامه ریزی لازم و یکپارچه تجهیزات با برندهای مختلف را نیز انجام دهید. 5. از طریق سیستم Knx نیز می توانید تا 60 درصد در مصرف انرژی به صورت کامل صرفه جویی نیز داشته باشید. روش هوشمند سازی مربوطه به راحتی در انواع ساختمان ها از قبیل مسکونی و اداری و تجاری قابل انجام است. 6. روش دیگر روش بی سیم یا wireless است. سیگنال هایی که در بخش هوشمند سازی مربوطه وجود دارند وظیفه شان ارسال فرمان خواهد بود. در این روش نیازی به تغییر هیچ گونه سیم کشی نیست و تمامی اطلاعات با سرعت بسیار بالایی انتقال می یابند.

  آیا هوشمندسازی ساختمان بصرفه است؟

بررسی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان نیز به شرح زیر است:
  • اولین نوع تجهیزات پردازنده مرکزی است که جز هسته مرکزی تجهیزات هوشمندسازی است و وظیفه اصلی آن برقراری ارتباط میان سایر تجهیزات و اجرای برنامه هایی است که از پیش تعیین شده هستند.
  • مورد بعد رله ها هستند که آنها را می توانیم جز پرکاربردترین تجهیزات در پروژه های مربوط به خانه های هوشمند نیز در نظر بگیریم که می تواند جریان برق را نسبت به دیگر تجهیزات قطع و یا وصل کند.
  •  سنسورها نیز از دیگر انواع تجهیزات هستند که اطلاعات را ارسال می کنند.
  • پنل دیواری نیز قابلیت اتصال به انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی و همچنین روشنایی را دارد.
  • ترموستات نیز وظیفه اصلیش تنظیم دمای هوای داخل است که باعث کنترل میزان انرژی مصرفی در تجهیزات ساختمانی خواهد شد و مصرف انرژی را به صورت کامل کاهش می دهد.

بررسی مزایای هوشمندسازی ساختمان

مزایای هوشمندسازی ساختمان به شرح زیر است:
  1. از طریق هوشمند سازی ساختمان شما می توانید با یک گوشی یا سایر دستگاه هایی که هوشمند هستند منزل و ساختمان خود را مدیریت کنید.
  2.  امنیت لازم از این طریق برای شما فراهم می شود.
  3. از راه دور کلیه بخش های مربوط به ساختمان کنترل و مدیریت می شود.
  4. در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.

بررسی معایب هوشمندسازی ساختمان

معایب هوشمندسازی ساختمان به شرح زیر است:
  1.  اولین اینکه افرادی که می خواهند از این طریق کارکنند باید کاربا تکنولوژی را به خوبی بدانند.
  2. هزینه های نسبتا قابل توجهی برای هوشمند سازی ساختمان وجود دارد.پ
  3.  هوشمند سازی به صورت کامل به اینترنت وابسته است.
  4.  سیم کشی سیستم هوشمند بسیار زمان بر و البته گران است .

نتیجه گیری در این مقاله ما هوشمند سازی ساختمان را بررسی کردیم و جزییات مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هوشمند سازی ساختمان نیازمند به یک سری تخصص است که فقط افراد متخصص در این زمینه می توانند آن را انجام دهند و هزینه بسیار قابل توجهی را نیز دربر می گیرد.

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید